У Верховного Суду з’явився шанс стати найвищим судовим органом не на словах, а на ділі. А ще установа стане доступнішою для громадян. Ці та інші зміни очікують ВС у разі прийняття законопроекту, який стосується вдосконалення та розширення його повноважень.
Один із п’яти
Про посилення ролі ВС як найвищого судового органу в системі судів загальної юрисдикції говорять вже давно. Народні обранці вносили до парламенту проекти законів щодо удосконалення діяльності ВС. У квітні минулого року Комітет Верховної Ради з питань верховенства права і правосуддя навіть проводив в Одесі слухання, на яких обговорювалося відновлення ролі ВС у житті вітчизняної Феміди. Тоді було вирішено розробити законопроект, який би вирішив усі проблеми, пов’язані з діяльністю Суду.
І ось нарешті нардепи вийшли на фінішну пряму: 12 березня комітет розглянув п’ять законопроектів (№№3356, 3356-1, 3356-2, 2203, 2203-1), які стосуються подальшої долі «верховників». «Усі вони мають на меті вдосконалити окремі положення, що регламентують правовий статус ВС та організацію його роботи», — зауважив комітетник Роман Чернега.
У цих п’яти документах є пропозиції, які дублюються, а є й «унікальні» — ті, які відсутні в інших законопроектах. На думку профільного комітету, саме проект закону №2203-1 — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення єдності судової практики» — парламенту варто прийняти за основу. До речі, цей документ — «свіженький»: 5 березня його внесли до ВР Р.Чернега, Роман Романюк та Руслан Кошулинський. Інші чотири проекти — минулорічні.
Нардепи вирішили поцікавитися й у ВС, який же з проектів законів вони вважають найбільш оптимальним і таким, що змінить діяльність установи на краще. «Найбільш виваженим, процесуально узгодженим є законопроект №2203-1. Разом з тим ми розуміємо: меж удосконаленню немає. Тому до нього потрібно вносити редакційні правки з урахуванням слушних пропозицій інших проектів», — розповів Голова ВС Ярослав Романюк.
Тоді нардеп Анжеліка Лабунська зазначила, що прийняття такого закону — це лише латання дірок. На її думку, спершу потрібно розробити концепцію реформування судової влади, а вже потім писати закони. «Відсутність протягом останніх чотирьох років дієвих повноважень ВС дещо вплинула на судову практику. Причому не в кращий бік», — зауважив присутній на засіданні міністр юстиції Павло Петренко. Він наголосив: хоча це може здаватися і «латанням дірок», проте відсутність такого закону погіршує забезпечення єдності судової практики.
У свою чергу комітетник Сергій Власенко запропонував рекомендувати ВР установити скорочені терміни підготовки законопроекту до другого читання. «Це все для того, аби ми прийняли закон дуже швидко», — підкреслив парламентар.
Тож нардепи, врахувавши думку ВС, вирішили, що саме проект закону №2203-1 заслуговує на схвалення.
Розширення і відновлення які ж зміни очікують ВС у разі прийняття вищезгаданого документа? Так, пропонується ліквідувати інститут допуску справи до провадження «верховників» вищими спеціалізованими судами. Можливість безпосередньо звертатися до найвищої судової інстанції щодо перегляду рішення матимуть учасники судового процесу. Тобто ВС стане доступнішим для громадян. А от право вирішення питання про допуск справи до провадження пропонується передати колегії суддів ВС.
Планується запровадити механізм забезпечення обов’язковості рішень Суду: вводиться така підстава для перегляду рішень в апеляційному, касаційному порядках та до ВС, як невідповідність рішення висновку, викладеному в постанові «верховників». Така підстава оскарження закладається і за нововиявленими обставинами.
Ще одна пропозиція — надати ВС право ухвалювати «нові судові рішення через можливість скасовувати рішення судів нижчих інстанцій, залишати в силі помилково скасовані рішення».
Повернуть ВС і повноваження з надання судам роз’яснень рекомендаційного характеру щодо застосування норм законодавства. Передбачається розширення його процесуальних повноважень шляхом надання права перегляду справ з підстав неоднакового застосування судами касаційної інстанції однієї і тієї ж норми не лише матеріального, а й процесуального права.
«Це особливо важливо з огляду на те, що сьогодні суди різних юрисдикцій іноді ухвалюють протилежні рішення в аналогічних спорах, а чинне процесуальне законодавство не містить механізму виправлення таких судових помилок», — вважають «верховники».
Крім того, у законопроекті пропонується відновити повноваження ВС із здійснення ведення й аналізу судової статистики, узагальнення судової практики тощо.
На думку ВС, прийняття законопроекту сприятиме більш ефективному використанню можливостей вітчизняної правової системи, а кожен громадянин зможе реалізувати своє конституційне право на доступ до правосуддя.
Пряма мова
ЯРОСЛАВ РОМАНЮК, Голова Верховного Суду України:
— Причин недовіри до судової гілки влади чи того низького рівня довіри, який спостерігається сьогодні,
є багато. Одна з них — різні суди в різних справах щодо різних осіб один і той самий закон застосовують по-різному. Іншими словами, в державі немає дієвого механізму забезпечення єдності судової практики всіма судами. ВС з тими повноваженнями, які він виконує на сьогодні, має можливість переглядати лише 0,01% усіх справ, які розглядаються судами першої інстанції. У зв’язку з цим необхідність напрацювання додаткових важелів для забезпечення однакового застосування всіма судами норм права є надзвичайно актуальною.