flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Набув чинності Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"

17 липня 2019, 11:16

16 липня, в Україні набув чинності Закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної" (далі - Закон). Документ став чинним через два місяці після опублікування його в газеті "Голос України".

Законом визначено статус української мови як єдиної державної мови та передбачає обов’язковість її використання на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування, а також в інших публічних сферах суспільного життя, які визначені цим Законом.

Володіти державною мовою згідно із Законом та застосовувати її під час виконання службових обов’язків зобов’язані:

  • вищі посадові особи держави, народні депутати,
  • державні службовці, посадові особи органів місцевого самоврядування;
  • голови місцевих державних адміністрацій, їх перші заступники та заступники;
  • службовці Національного банку України;
  • особи офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом;
  • особи начальницького (середнього і вищого) складу Національної поліції, інших правоохоронних та розвідувальних органів, посадові особи інших органів, яким присвоюються спеціальні звання;
  • особи рядового, сержантського і старшинського складу Національної поліції, інших правоохоронних, розвідувальних органів, інших органів, яким присвоюються спеціальні звання;
  • прокурори;
  • адвокати;
  • судді, які обрані чи призначені відповідно до Конституції України та здійснюють правосуддя на професійній основі, члени та дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Вищої ради правосуддя та інші посадові та службові особи.

Володіти державною мовою зобов’язані особи, які претендують на обрання чи призначення на посади, визначені частиною першою цієї статті.

Основні сфери застосування державної мови:

  • публічні заходи (у разі застосування під час публічного заходу іншої мови, ніж державна, його організатор зобов’язаний забезпечити синхронний або послідовний переклад державною мовою, якщо цього вимагає хоча б один учасник публічного заходу);
  • обслуговування споживачів (на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін);
  • інформування про товари та послуги на території України;
  • реклама в Україні;
  • охорона здоров’я, медична допомога та медичне обслуговування;
  • спортивні заходи, у тому числі міжнародні, що проводяться в Україні;
  • послуги у сфері телекомунікацій та поштового зв’язку;
  • послуги у сфері транспорту.
  • та інших сферах відповідно закону.

Прийнятий Закон накладає ряд відповідних зобов’язань також і на Балтський районний суд Одеської області. У разі невиконання покладених обов’язків, особа, чиї права були порушені, може звернутися за захистом своїх прав.

З метою сприяння функціонуванню української мови як державної на всій території України діє Уповноважений із захисту державної мови (далі - Уповноважений). Його завданнями є: 1) захист української мови як державної; 2) захист права громадян України на отримання державною мовою інформації та послуг у сферах суспільного життя, визначених цим Законом, на всій території України і усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.

Кожна особа має право звернутися до Уповноваженого, інших органів, уповноважених здійснювати захист і контроль щодо застосування державної мови, зі скаргою про порушення вимог цього Закону та щодо усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.

Так, особа може оскаржити до Уповноваженого рішення, дії або бездіяльність Балтського районного суду Одеської області, його посадових і службових осіб та працівників, якщо:

  • у судовому процесі застосовувалася інша мова, ніж державна, крім випадків, визначених цим Законом та процесуальними кодексами;
  • судове рішення було складено іншою мовою, ніж державна, або якщо особа вмотивовано вважає, що мова, якою складено таке рішення, не відповідає стандартам державної мови і це зроблено навмисно;
  • посадова чи службова особа або працівник Балтського районного суду Одеської області відмовилися застосувати державну мову в спілкуванні з особою, що скаржиться;
  • під час засідань, заходів чи зустрічей в Балтського районного суду Одеської області застосовувалася інша мова, ніж державна, всупереч вимогам цього Закону;
  • Балтський районний суд Одеської області, його посадові особи або працівники відмовилися надати інформацію про товари та послуги державною мовою.

Особа може звернутися до Уповноваженого з інших підстав.

Скарги можна подати Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення. Уповноважений не розглядатиме тих звернень, які розглядаються судами, та зупиняє вже розпочатий розгляд, якщо заінтересована особа подала позов, заяву або скаргу до суду.

Закон не передбачає кримінальної відповідальності за його порушення. Проте порушення прав громадян на отримання послуг українською мовою в держустановах і визначених законом публічних сферах каратимуться штрафами. Ці норми почнуть діяти через три роки.

З прийняттям Закону було внесено зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП). Зокрема, КУпАП доповнено статтями 188-52 і 188-53 наступного змісту.

 

"Стаття 188-52. Порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної

 Порушення вимог Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" щодо застосування державної мови під час засідань, заходів, зустрічей і робочого спілкування, в актах, діловодстві та документообігу в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим і органах місцевого самоврядування, на державних і комунальних підприємствах, в установах та організаціях, інших суб’єктах господарювання державної і комунальної форми власності, у судочинстві та діловодстві у судах України, в органах правопорядку, розвідувальних органах, державних органах спеціального призначення з правоохоронними функціями, на державному кордоні України, у процесі виборів та референдумів, у міжнародних договорах України -

тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або попередження, якщо порушення вчинене вперше.

Порушення вимог Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" щодо застосування державної мови у сфері освіти, науки, культури, книговидання, у користувацьких інтерфейсах комп’ютерних програм та веб-сайтів, у сфері інформації для загального ознайомлення, публічних заходів, технічної і проектної документації, реклами, охорони здоров’я, спорту, телекомунікацій та поштового зв’язку, транспорту -

тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або попередження, якщо порушення вчинене вперше.

Порушення вимог Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" щодо застосування державної мови друкованими засобами масової інформації -

тягнуть за собою накладення штрафу від чотирьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або попередження, якщо порушення вчинене вперше.

Інші, ніж визначені частинами першою - третьою цієї статті, порушення Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" щодо порядку застосування державної мови -

тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або попередження, якщо порушення вчинене вперше.

Повторне протягом року вчинення порушення з числа зазначених у частинах першій - четвертій цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

тягне за собою накладення штрафу від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Стаття 188-53. Невиконання законних вимог Уповноваженого із захисту державної мови під час здійснення ним державного контролю за застосуванням державної мови

Повторне невиконання законних вимог Уповноваженого із захисту державної мови під час здійснення ним державного контролю за застосуванням державної мови -

тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян";

 

Окрім того, Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" передбачає створення Національної комісії зі стандартів державної мови у складі дев'яти людей, яка затверджуватиме стандарти мови, перевірятиме рівень володіння нею при набутті громадянства чи зайнятті державних посад.

Ця ж комісія має сприяти використанню українських слів замість іншомовних, затверджуватиме правопис, стандарти термінології, вимоги знання мови та стандарти сертифікації знання мови за рівнями (від А1 до С2).