Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Народні депутати вважають, що заради боротьби зі спамом у мобільних телефонах необхідно запровадити відповідальність операторів, які не докладають зусиль для його обмеження. При цьому абоненти самі визначатимуть правила щодо бажаних повідомлень.
Група народних депутатів підготувала законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо протидії спаму)» (№3739). Як зазначається в пояснювальній записці, мета проекту — врегулювання на законодавчому рівні питання протидії спам-повідомленням, які без попередньої згоди споживача умисно масово надсилаються на мобільні телефони.
Термін «спам» почав уживатися з 1993 року, коли рекламні компанії стали публікувати в групах новин, дискусійних листах, гостьових книгах повідомлення, що не мають стосунку до заданої тематики, або повідомлення, які є прямою рекламою. При цьому, переконані нардепи, останнім часом проблема небажаного спаму загострилась у зв’язку з масовим поширенням відверто шкідливих повідомлень, які іноді мають шахрайський характер.
«У зв’язку з широким поширенням смартфонів по СМС надсилають посилання на троянські програми, що викачують гроші з рахунків абонентів. За даними експертів, жертвами мобільного шахрайства вже став кожен п’ятий абонент стільникового зв’язку в Україні», — йдеться в пояснювальній записці до проекту.
При цьому, наголошують нардепи, наявність спаму не тільки дратує абонентів, а й істотно ускладнює розвиток ринку легальної мобільної адресної реклами, що спрямовується тим абонентам, які попередньо погодилися на її отримання.
Ініціатори проекту вважають, що потрібно створити систему, при якій абонент мобільного зв’язку зможе самостійно визначати правила, за якими будуть блокуватися спам-повідомлення. Також, наголошують нардепи, мають бути створені умови, за яких оператори будуть реально зацікавлені в боротьбі зі спамом і докладатимуть необхідних для його усунення зусиль.
Пропонується внести зміни до ч.1 ст.32 закону «Про телекомунікації», доповнивши її новим п.162, відповідно до якого споживачі під час замовлення або отримання телекомунікаційних послуг одержуватимуть право вимагати в операторів телекомунікацій виконання зобов’язань щодо непоширення та блокування спаму.
При цьому автори ініціативи пропонують запровадити адміністративну відповідальність за невиконання зобов’язань щодо непоширення та блокування спаму. На це спрямовані зміни до ст.1481 Кодексу про адміністративні правопорушення. Відповідно до них пропонується карати за «здійснення дій щодо
неприпинення оператором, провайдером надання послуг абонентам, яких вони не замовляли, у тому числі розсилання електронних текстових, мультимедійних та голосових повідомлень, спаму». У разі невиконання оператором своїх обов’язків він насамперед повинен буде відшкодувати збитки, завдані абоненту, якщо такі мали місце, також на нього накладатиметься штраф у розмірі від 30 до 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510—680 грн.). Якщо ж після першого застосування санкцій оператор не виправить ситуації, то штраф становитиме вже від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів (850—1700 грн.).
Разом з тим додаткових санкцій для компаній, які займаються розсиланням спаму або замовляють відповідні послуги, у проекті не передбачено.